Θεσπιές: Η σχέση με τη Τίφα(Αλυκή), τη Κρευσις(Λιβαδόστρα) και τον Ελικώνα!


Σίφαι ή Τίφα.(Σημερινή Αλυκή). Τμήμα αρχαίας Ακρόπολης ενός από τα τρία σπουδαιότερα λιμάνια του Κορινθιακού. 4ος αι. π.Χ.

Στο άρθρο αυτό αναφέρουμε την σχέση των Θεσπιών με σημαντικά λιμάνια στην αρχαία εποχή και την μεγάλη επιρροή που είχαν σε αυτά καθώς και τη σύνδεση με τον Ελικώνα όπου η κοιλάδα των Μουσών ήταν ο λατρευτικός χώρος των Αρχαίων Θεσπιών.


1]ΤΙΦΑ Ή (ΣΙΦΑΙ) (ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΛΥΚΗ) ΕΠΙΝΕΙΟ ΘΕΣΠΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ

2]ΚΡΕΥΣΙΣ(ΛΙΒΑΔΟΣΤΡΑ)
ΑΡΧΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ ΘΕΣΠΙΩΝ


Στην ακρόπολη των Αρχαίων Σιφών (σημερινή Αλυκή) έχει βρεθεί σποραδικά κεραμεική διαφόρων περιόδων των προϊστορικών και ιστορικών χρόνων, που δηλώνει μακρά κατοίκηση του χώρου. Περίοδοι ακμής θεωρούνται ο 4ος αιώνας π.Χ. -οπότε οχυρώθηκε η ακρόπολη και η κάτω πόλη στα νότια της ακροπόλεως- και τα ρωμαϊκά αυτοκρατορικά χρόνια (1ος – 2ος αιώνας μ.Χ.).Το οχυρωματικό τείχος της ακροπόλεως διατηρείται σε ικανοποιητικό μήκος και ύψος και ενισχύεται από έξι πύργους. Σώζονται τρεις πύλες, από τις οποίες η κύρια είναι κοντά στην παραλία. Χρονολογείται στον 4ο αιώνα π.Χ. Η ακρόπολη Σιφών εντάσσεται στη σειρά ακροπόλεων των παραλίων του Κορινθιακού κόλπου, όπως αυτή στο Πόρτο Γερμενό Αττικής (αρχαία Αιγόσθενα), στη Λιβαδόστρα (αρχαία Κρεύσις), στον Πρόδομο (αρχαίαι Κορσιαί) και τη Ζάλτσα (αρχαία Βούλις). Οι Σίφαι ήταν επίνειο των Θεσπιών, όπως η Κρεύσις (Λιβαδόστρα).

Στον κόλπο της Δομβραίνας βρίσκονται οι Βοιωτικές αρχαίες πόλεις Σίφαι ή Τίφα. Στον ανατολικό μυχό του κόλπου τής Δομβραίνας, στη σημερινή Αλυκή, βρίσκεται η αρχαία Τίφα, για τους κατοίκους της οποίας ο Παυσανίας παρατηρούσε ότι από παλιά καυχώνται πως τα ναυτικά είναι ικανότεροι ανάμεσα στους Βοιωτούς και διατηρούν την ανάμνηση ενός ντόπιου Τίφυ που είχε προτιμηθεί να γίνει κυβερνήτης της Αργούς.
Ο Τίφης του Αγνίου ήταν ο πρώτος στον κατάλογο των αργοναυτών και αυτός ο οποίος κατάφερε να σώσει το καράβι στις Συμπληγάδες Πέτρες. Από ναυπηγό Θεσπιέα κατασκευάστηκε στο επίνειο των Θεσπιών, δηλαδή την Σίφα ή και Αλυκή, η Αργώ, το καράβι που μετέφερε τον Ιάσονα στην Αργοναυτική εκστρατεία .Στα Αργοναυτικά του Απολλώνιου παρουσιάζεται ο Τίφυς από τάς Σίφας ικανότατος στην οδήγηση του πλοίου, βοηθούμενος από τα αστέρια και τον Ήλιο, και δεινότατος στο να προβλέπει τις καταιγίδες.
Η Τίφα ή Σίφαι , όπως συνηθέστερα λεγόταν ,χρησίμευε ως λιμάνι των Θεσπιών ,όπως και η γειτονική προς ανατολή πόλη Κρεύσις .Στην Τίφα υπήρχε ένα Ηράκλειο ιερό και οι κάτοικοί της έκαναν κάθε έτος γιορτή προς τιμή τού Ηρακλή. Δεξιά του οικισμού της Αλυκής δεσπόζει σε λόφο ο οχυρωτικός περίβολος των Σιφών , που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα π.Χ. (Οι πληροφορίες είναι από την ιστοσελίδα του Δήμου Θίσβης)

Περίοδος ακμής θεωρείται ο 4ος αι. π.Χ., οπότε οχυρώθηκε και η ακρόπολη, το οχυρωματικό τείχος της οποίας διατηρείται ακόμα και σήμερα σε ικανοποιητικό μήκος και ύψος. Σώζονται τρεις πύλες, από τις οποίες η κύρια είναι κοντά στην παραλία. Από την περιοχή προέρχεται και η επιτύμβια στήλη της Φιλωτέρας, η οποία χρονολογείται στο πρώτο τρίτο του 4 ου αι. π.Χ. Είναι κατασκευασμένη από μάρμαρο, που προέρχεται από τις Θεσπιές, γεγονός που επιβεβαιώνει για ακόμη μια φορά την επιρροή του θεσπιακού εργαστηρίου.
Οι αρχαίες Σίφαι τις οποίες ο Παυσανίας (9.32.4) αποκαλεί Τίφα και συνδέει με τον ήρωα Τίφυ, τον κυβερνήτη της μυθικής Αργούς, έχουν ταυτισθεί με τα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα, κυρίως οχυρωματικού χαρακτήρα, νοτίως της σημερινής Αλυκής στον κόλπο της Δόμβραινας.
Κατά πάσα πιθανότητα η πολίχνη εντάχθηκε στο χώρο κυριαρχίας των Θεσπιών κατά τον ύστερο 6ο αιώνα π.Χ. Σίγουρο είναι ότι το αργότερο το έτος 424 π.Χ. οι Σίφαι ελέγχονταν από τις Θεσπιές, διότι ο Θουκυδίδης (4.76) μνημονεύει την πολίχνη ως τμήμα των Θεσπικών εδαφών· αυτό συνάγεται και από αναφορά των Σιφών (όπως και της Κρεύσιδος) σε κατάλογο ιερών χρημάτων των Θεσπιέων του πρώιμου 4ου αιώνα π.Χ. (SEG XXIV· I.Thespiai 38). Στα Ἀργοναυτικά του ο Απολλώνιος Ρόδιος (1.105) αναφερόμενος στον ήρωα Τίφυ αποκαλεί τις Σίφες δήμο των Θεσπιέων. Η κατανόηση της ακριβούς και κυρίως διαχρονικής σχέσεως μεταξύ Θεσπιών και Σιφών περιπλέκεται λόγω της ύπαρξης επιγραφής του ύστερου 3ου αιώνα π.Χ. από την Αιγόσθενα της Μεγαρίδος (IG VII 207), από την οποία τεκμέρεται ότι την εποχή αυτή οι Σίφαι ήταν ανεξάρτητη πόλη οι πολίτες της οποίας έφεραν το εθνικό Σιφειεύς. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι ο Παυσανίας, ξεκάθαρα χαρακτηρίζει την Κρεύσιδα ως επίνειο των Θεσπιών.
Η γεωγραφική θέση των Σιφών μάς επιτρέπει να υποθέσουμε ότι η οικονομία θα πρέπει να βασιζόταν στο εμπόριο και τη ναυτιλία, αν και τα γύρω εδάφη προσφέρονται επίσης για περιορισμένης έκτασης αγροτική καλλιέργεια και κτηνοτροφία. Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Παυσανία οι κάτοικοι των Σιφών θεωρούσαν τους εαυτούς τους ως τους καλύτερους ναυτικούς σε ολόκληρης τη Βοιωτία
Η κεραμική που βρέθηκε στην περιοχή των αρχαίων Σιφών υποδηλώνει ότι ο χώρος βρισκόταν σε συνεχή χρήση από την πρωτοελλαδική μέχρι και την υστεροελλαδική περίοδο. Η αναφορά στις Σίφες στο έργο του Θουκυδίδη δείχνει ότι οι Σίφαι ήταν σημαντικό λιμάνι ήδη στο τελευταίο τέταρτο του 5ου αιώνα π.Χ. Παρόλ’ αυτά τα ορατά αρχιτεκτονικά κατάλοιπα χρονολογούνται, με την εξαίρεση ίσως ενός μυκηναϊκού τοίχου, από τον 4ο αιώνα και μετά. Το τείχος περιελάμβανε τουλάχιστον επτά πύργους και όχι μόνον περιέκλειε την πόλη, αλλά και με τα τμήματά του που την διέσχιζαν την χώριζε σε τρία τμήματα: την ακρόπολη, την άνω και την κάτω πόλη με το λιμάνι. Η αποκαλούμενη κάτω πόλη αποτελούσε το μεγαλύτερο τμήμα της αρχαίας πολίχνης. Τμήμα ανοικτού χώρου με πολυάριθμες βάσεις (για αγάλματα ή επιγραφές) ο οποίος ίσως αποτελούσε την αγορά εντοπίσθηκε στην παραλία, εν μέρει καλυμμένος από τη θάλασσα. Στην κάτω πόλη εντοπίσθηκαν και μελετήθηκαν τρεις σημαντικές πύλες. Η βορειοδυτική πύλη αποτελούσε μάλλον την κεντρική είσοδο στην πόλη, η ανατολική οδηγούσε προφανώς σε ένα – ίσως το κύριο – από τα νεκροταφεία των Σιφών, ενώ η δυτική πύλη συνέδεε την κάτω με την άνω πόλη. Μία τέταρτη πύλη οδηγούσε από την άνω πόλη στην ακρόπολη. Ελάχιστα είναι τα αρχιτεκτονικά λείψανα στο εσωτερικό του τείχους. Πρόκειται κυρίως για δεξαμενές, πηγάδια και πολυάριθμες κάκιστα διατηρημένες θεμελιώσεις κτηρίων ιδιωτικού χαρακτήρα. Τμήματα των λιμενικών εγκαταστάσεων, ανάμεσά τους και τα θεμέλια ενός ακόμη οχυρωματικού πύργου, είναι ορατά στη θάλασσα, η οποία σήμερα καλύπτει ένα μάλλον σημαντικό μέρος των αρχαίων Σιφών. Εκτός του τείχους και νοτίως των Σιφών πολύ κοντά στην παραλία εντοπίστηκαν τα κατάλοιπα ενός μικρού ρωμαϊκού ναού κορινθιακού ρυθμού. Η πολίχνη θα πρέπει να παρέμεινε πυκνά κατοικημένη τουλάχιστον μέχρι και τους βυζαντινούς χρόνους.
Το αγροτικό ιερό στη θέση Πύργος ιδρύθηκε κατά πάσα πιθανότητα στο τέλος του 8ου αιώνα και εγκαταλείφθηκε προς το τέλος του 1ου αιώνα π.Χ. ή στις αρχές του 1ου αιώνα μ.Χ. Κατά τον πρώιμο 4ο αιώνα π.Χ. το ιερό εντάχθηκε σε Σπαρτιατικό φρούριο. Μετά την εγκατάλειψη του ιερού δημιουργήθηκε κατά τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους μικρό φρούριο. Στα βορειοδυτικά του ιερού κτίσθηκε στον ύστερο 4ο ή πρώιμο 3ο αιώνα π.Χ. πύργος ο οποίος δεν είχε άμεσα οχυρωματικό χαρακτήρα, αλλά θα πρέπει να λειτουργούσε ως είδος παρατηρητηρίου.
2. Κρεύσις

Η αρχαία Κρεύσις την οποία ο Στράβων (9.2.14) αλλά και άλλοι συγγραφείς αποκαλούν Κρέουσα και κατάλογος ιερών χρημάτων των Θεσπιέων του πρώιμου 4ου αιώνα π.Χ. (SEG XXIV· I.Thespiai 38) αναφέρει με τη μορφή Κρείσυις (ἐν Κρείσυϊ), ταυτίζεται με λείψανα ισχυρού τείχους στις νοτιοανατολικές παρυφές του όρους Κορομπίλι στον όρμο της Λιβαδόστρας ή Λιβαδόστρου.
Αν και ο Στέφανος ο Βυζάντιος βασιζόμενος στον Ηρωδιανό αποκαλεί την Κρεύσιδα πόλη της Βοιωτίας πρόκειται μάλλον για μικρό οχυρωμένο οικισμό που λειτουργούσε από πολύ νωρίς ως το βασικό λιμάνι των Θεσπιών στον Κορινθιακό κόλπο. Ο Παυσανίας (9.32.1) στην εξαιρετικά σύντομη αναφορά του στην Κρεύσιδα σημειώνει την πλήρη απουσία δημόσιων κτηρίων. Σχετικά ασήμαντο από ιστορικής απόψεως, το επίνειο ξεφεύγει από την αφάνεια το 371 π.Χ., όταν ο Κλεόμβροτος Α΄ ερχόμενος από τη Φωκίδα καταλαμβάνει την Κρεύσιδα και δώδεκα Θηβαϊκά πλοία αγκυροβολημένα στο λιμάνι. Η κατάληψη του λιμανιού έθεσε σε συναγερμό τη Θήβα οδηγώντας τον Επαμεινώνδα στην απόφαση να παρατάξει τους Θηβαίους και τους συμμάχους τους στα Λεύκτρα στα βορειοανατολικά της Κρεύσιδος. Η μάχη που ακολούθησε και η ήττα που υπέστη ο Κλεόμβροτος σήμαναν τη λήξη της σπαρτιατικής κυριαρχίας στην Ελλάδα.
Η οινονομική ζωή του οικισμού θα πρέπει να περιστρεφόταν εξ ολοκλήρου γύρω από το λιμάνι. Η διοίκησή του βρισκόταν στα χέρια αξιωματούχου από τις Θεσπιές. Σύμφωνα με επιγραφή των ρωμαϊκών χρόνων από την Κρεύσιδα (IG VII 1826· I.Thespiai 266) ο τίτλος του αξιωματούχου αυτού ήταν λιμενάρχης. Η επιγραφή αναφέρεται στον Δέκμο Σερτίνιο Εισίωνα με την ιδιότητα του λιμενάρχη, ενώ σύμφωνα με επιγραφή από τις Θεσπιές (SEG XXXI 521· I.Thespiai 426) το ίδιο πρόσωπο υπηρέτησε και ως πολέμαρχος και ιερέας στην πόλη των Θεσπιών.
Τα εντυπωσιακά κατάλοιπα του τείχους της Κρεύσιδος σώζονται σήμερα μόνο στο δυτικό τους τμήμα, διότι το ανατολικό καταστράφηκε κατά τη διάνοιξη του σύγχρονου δρόμου που οδηγεί στην παραλία. Το τείχος χρονολογείται στον 4ο αιώνα π.Χ., αν και η κεραμική φανερώνει ότι ο χώρος βρισκόταν σε χρήση ήδη από την Αρχαϊκή εποχή. Κατά τόπους τμήματα πρωιμότερων κτηρίων, ίσως ενός αρχαιότερου τείχους, έχουν ενσωματωθεί στην κατασκευή της ύστερης κλασικής εποχής. Το τείχος είχε τουλάχιστον δύο οχυρωματικούς πύργους στο δυτικό του τμήμα. Πύλες, τόσο στο δυτικό όσο και στο ανατολικό τμήμα, οδηγούσαν στο εσωτερικό του οχυρωμένου οικισμού. Στο εσωτερικό του φρουρίου τοιχάρια και λαξεύματα στο βράχο υποδηλώνουν την ύπαρξη οικισμάτων. Το νεκροταφείο της Κρεύσιδος θα πρέπει να βρισκόταν στα βορειοδυτικά του λιμανιού, στην περιοχή της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου. Ο οικισμός βρισκόταν σε χρήση τουλάχιστον μέχρι τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους.
Πάνω στο λοφίσκο στην ανατολική πλευρά του όρμου δεσπόζουν σήμερα τα ερείπια μεσαιωνικού πύργου. Εδώ διαπιστώθηκε επίσης η ύπαρξη αρχαίου περιβόλου άγνωστης χρήσης. Ο λόφος χρησιμοποιήθηκε χωρίς διακοπή από την πρωτοελλαδική μέχρι και την υστεροελλαδική εποχή. Στους ιστορικούς χρόνους η χρήση του ξεκινά πάλι κατά την κλασική εποχή και προφανώς συνεχίζεται μέχρι και τους βυζαντινούς χρόνους. Μάλλον πρόκειται για τμήμα του οικισμού της Κρεύσιδος εκτός του οχυρωματικού τείχους.
Έχει εντοπισθεί ο αρχαίος δρόμος που συνέδεε την Κρεύσιδα με τις Θεσπιές και τη Θήβα. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο δρόμος αυτός χρησιμοποιείτο από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και τη μεταβυζαντινή εποχή.
  ΌΡΟΣ ΕΛΙΚΩΝ ΚΑΙ Η ΑΜΕΣΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΘΕΣΠΙΕΣ

Σημαντικότερος λατρευτικός χώρος των Θεσπιών ήταν η κοιλάδα των Μουσών, ένα μεγάλο άλσος στις πλαγιές του Ελικώνα το οποίο ήταν αφιερωμένο στις Μούσες. Στην κοιλάδα των Μουσών ανακαλύφθηκαν σημαντικά μνημεία στα οποία περιλαμβάνοντας, θέατρο του 3ου αιώνα π.Χ., Ιωνική στοά μήκους 96 μέτρων, ναίσκος αφιερωμένος στις μούσες και βάθρα αγαλμάτων των μουσών. Προς τιμήν των Μουσών διεξάγονταν στην περιοχή τα Μουσεία. Στο άλσος κατά την αρχαιότητα υπήρχαν ακόμα ναοί αφιερωμένοι στον θεό Έρωτα, που κατείχε σημαντική θέση στις Θεσπιές, καθώς και στην θεά Αφροδίτη. Προς τιμήν του θεού Έρωτα διεξάγονταν στις Θεσπιές τα Ερωτίδια.
 Η ιστορία του πανύμνητου ιερού άλσους των Ελικωνίων Μουσών στις ανατολικές υπώρειες του Ελικώνα , αρχίζει ήδη στον 6ον αιώνα π.Χ. Ωστόσο γνώρισε την ιδιαίτερη ακμή του από τον 3ο αι π. Χ και εξής χάρη στη γιορτή των Μουσείων, που ιδρύθηκαν και οργανώνονταν κάθε 5 χρόνια από τους Θεσπιείς στο χώρο αυτό. Ποιητές και μουσικοί από όλη την Ελλάδα έπαιρναν μέρος στους αγώνες που κοσμούσαν τις γιορτές. Αγωνίζονταν στη σάλπιγγα , την επική ποίηση, τη ραψωδία , την κιθάρα, τον αυλό, τη σατυρική ποίηση, την υποκριτική τραγωδίας και κωμωδίας.

Πηγές:el. wikipedia.org
http://thespiakaistorika.blogspot.com/search?updated-max=2010-03-28T08:33:00%2B03:00&max-results=7
αποσπάσματα απο κείμενο Αρχαιολόγου ΕΦΑ Βοιωτιας κ.Έφης Κουρούνη.
http://boeotia.ehw.gr/forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaID=12897
Για παραπομπήΜυλωνόπουλος Ιωάννης, «Ακροπόλεις και λιμάνια Σιφών και Κρεύσιδος»,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Βοιωτία
           



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι Δημούχοι των Θεσπιών

Πύργος Θεσπιών

Δημόφιλος ο Θεσπιευς,γιός του Διαδρόμου!(Στρατιωτικός ηγέτης των 700 στη μάχη των Θερμοπυλών)